9 روش انتخاب مجله مناسب برای چاپ مقاله

خانه » پذیرش و چاپ » 9 روش انتخاب مجله مناسب برای چاپ مقاله

یکی از مشکلاتی که امروزه دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکتری با آن مواجه هستند، انتخاب مجله برای چاپ مقاله ارزشمندشان می باشد. قبل از اقدام جهت اخذ چاپ مقاله، ویژگی های مجلات معتبر را بشناسید. گاهی اوقات شما با عجله و بدون دانش کافی اقدام به اکسپت فوری مقاله خود می کنید.

از آنجا که واحد پژوهش و تحقیقات دانشگاه های داخلی هر مجله ای را معتبر نمی شناسند، ممکن است دانشجو سر در گم شود. حتی دانشجویان به فکر ترک تحصیل می کنند. زیرا وقت و هزینه هنگفتی را متحمل می شوند و در نهایت، دانشگاه مجله ای را که در آن مقاله شان را به چاپ رسانده اند، نمی پذیرند. مجبور می شوند تمامی مراحل را از اول انجام دهند. به شما توصیه می کنیم در انتخاب مجله برای چاپ مقاله بسیار دقت نمایید. بنابراین دانشگاه ها برخی از مجلات ایندکس (نمایه) شده را می پذیرد. یعنی چی؟ یعنی مجلاتی برای دانشگاه های داخلی مورد قبول است که حداقل در یک یا چند پایگاه معتبر نمایه شده باشد.

انتخاب مجله برای چاپ مقاله
انتخاب مجله برای چاپ مقاله

 

حاال سوالات زیر در خصوص انتخاب مجله مناسب برای چاپ مقاله مطرح می شود:

  • مجلات چه نمایه ای دارند؟
  • نمایه ها و ایندکس های مورد تایید دانشگاه های داخلی و وزات علوم کدامند؟
  • اعتبار و امتیاز این مجلات نمایه شده در مجلات خارجی چقدر است؟
  • آیا مقاله حتما باید در مجلات تخصصی چاپ شود؟ یعنی موضوع مقاله باید مرتبط با موضوع مجله باشد یا نه؟
  • امتیاز مجلات مختلف برای شما چقدر خواهد بود؟
  • آیا بار علمی مقاله من در حد مجله انتخابی هست؟
  • مجله منتخب جعلی نباشد، و در بلک لیست وزارت علوم موجود نباشد؟

 این مقاله ابتدا با مجلات مختلف خارجی، رتبه بندی آنها، امتیازات آنها، و همچنین نوع نمایه یا ایندکس مجلات اشاره می کنیم. در پایان این مقاله باید قادر به انتخاب مجله مناسب جهت چاپ مقاله باشید. مجله باید مورد علاقه خودتان و مورد تایید دانشگاه باشد.

5 معیار موثر در انتخاب مجله مناسب برای چاپ مقاله

1. ارتباط موضوعی مجله با موضوع مقاله و رشته شما

اولین مرحله انتخاب مجله برای چاپ مقاله توجه به مدوده موضوعی مقاله می باشد. هر مجله دارای حیطه موضوعی خاصی می باشد. یعنی مجله دارای اهداف خاص خود می باشد. بهتر است که عنوان مقاله شما، محتوی چکیده و در نهایت کلیدواژگان مقال شما منطبق و همسو با حیطه موضوعی مجله باشد. در غیر اینصورت مقاله شما به سرعت ریجکت خواهد شد. برای مثال اگر مقاله شما در حوزه مدیریت، گرایش بازاریابی می باشد، سعی کنید در مجله ای با این حیطه موضوعی سابمیت نمایید. البته می توانید برای مجلات رشته مدیریت هم ارسال کنید. مثلا برای مجلاتی که در حوزه مدیریت فناوری اطلاعات هستند نیز می توانید ارسال نمایید. اما شانس پذیرش شما در مجله مدیریت بازاریابی بیشتر خواهد بود.

برای این منظور، به قسمت اهداف و یا حیطه موضوعی مجله، یا قسمت معرفی مجله و نشریه مراجعه نمایید. برخی مجلات بین رشته ای هستند. برای مثال تمامی مقالات در حوزه فناوری اطلاعات می توانند در مجلات بین رشته ای چاپ شود. در این مجلات بین رشته ای ممکن است چندین رشته حضور داشته باشد. برخی مجلات تخصصی هشتند و فقط در حوزه خود فعالیت دارند. پیشنهاد ما این است که مجلات تخصصی را انتخاب نمایید. مجلات عمومی و بین رشته ای را در مرحله آخر، در صورتی که مجبور بودین انتخاب نمایید.

2. میزان احتمال اکسپت و پذیرش مقاله شما

دومین مرحله انتخاب مجله برای چاپ مقاله ، توجه به شانس چاپ مقاله در مجلات خارجی متفاوت می باشد. شانس پذیرش مقاله شما در برخی مجلات نصف می باشد. برای مثال احتمال پذیرش مقاله در مجلات jcr حدود 50 درصد می باشد. در پذیرش مقاله در اینگونه مجلات 3 فاکتور دخیل می باشد:

  1.  کیفیت مقاله شما
  2.  شانس خود شما
  3. تجربه موسسه در پیشنهاد مجلات مناسب

موسسه سفیر معمولا در پکیج پیشنهاد مجلات جی سی آر مجلاتی را پیشنهاد می کند که شانس و احتمال اکسپت بسیار بالا باشد. به عبارتی موفق به دریافت حدااقل 30 درصد پذیرش از این مجلات برای مشتریان خود شده باشیم.

در این میان، مجلاتی نیز هستند که اکسپت و پذیرش تضمینی می دهند. البته این مجلات دارای اعتبار کمتری نسبت به مجلات jcr هستند. از این مجلات تضمینی می توان به مجلات listed isi اشاره کرد.

بیشتر بخوانید

تفاوت مجلات isi و jcr

می توان گفت شانس شما در چاپ مقاله در مجلات عمومی به نسبت بیشتر از پذیرش و چاپ مقاله در مجلات تخصصی می باشد. همچنین تیراژ مجله در طول سال عامل موثر دیگری در پذیرش مقاله شما می باشد. برای مثال شانس شما در مجله ای که 6 شماره در سال چاپ می کند، به مراتب بیشتر از مجله ای می باشد که فقط در طول سال 2 شماره چاپ می کند. پس حتما باید به تعداد شماره مجلات در طول سال نیز توجه نمایید. برخه مجلات به صورت هفته ای، ماهانه و سالانه به چاپ می رسند.

عامل دیگر دخیل در کاهش احتمال پذیرش مقاله شما، ضریب تاثیر مجله می باشد. بین احتمال پذیرش و ضریب تاثیر رابطه معکوسی وجود دارد. یعنی اینکه هرچه ضریب تاثیر مجلات بیشتر باشد، شانس شما در اکسپت مقاله کمتر می باشد.

3. رتبه، اعتبار و امتیاز مجله برای چاپ مقاله

سومین مرحله انتخاب مجله برای چاپ مقاله پرداختن به رتبه و اعتبار مجله می باشد. همانگونه که در مقاله رتبه بندی مجلات خارجی از نظر رتبه، اعتبار و امتیاز گفتیم، مجلات دارای نمایه های مختلفی هستند. لطفا به عقب برگردید و مقاله رستبه بندی مجلات را خوب بخوانید. مجلات در پایگاه های مختلفی ایندکس می شوند. نمایه یا ایندکس مجله حتما باید توسط سازمان ها و شرکت ها و پایگاه های معتبر انجام شده باشد. برای مثال پایگاه تامشون رویترز، اسپرینگر، پاب مد، اسکوپوس و isi از نمایه های معتبر هستند.

مجلاتی که توسط ISI یا تامسون رویترز نمیه می شوند، اعتبار مجلاتشان با شاخص ایمپکت فاکتور یا ضریب تاثیر یا Impact factor سنجیده می شود. هر چه این معیار بالاتر باشد، اعتبار و رتبه مجله بیشتر می باشد. البته این ضریب تاثیر بسیار متفاوت می باشد. همیشه مجلتی را انتخاب نمایید که ایمپکت فاکتور متوسطی دارند. زیرا شانس پذیرش وچاپ مقاله شما بیشتر خواهد بود.

مجلات که توسط اسکوپوس ایندکس می شوند، بوسیله شاخص q یا همان کیو رتبه بندی می شوند. ازQ1 تا Q4 رتبه بندی می شوند. q1 دارای بالاترین رتبه و اعتبار می باشد. البته کیفیت مقاله برای این مجلات باید بسیار بالا باشد. این مجلات محتوی محور هستند. در صورتی که از کیفیت مقاله خود مطمئن هستید، مقاله خود را برای این مجلات ارسال نماید.

4. مدت زمان اکسپت، پذیرش و چاپ مقاله

زمان پذیرش و چاپ مقاله عامل دیگری است که در انتخاب مجله برای چاپ مقاله حتما باید در نظر بگیرید. مدت زمان داوری و پذیرش در بعضی مجلات بسیار طولانی می باشد. اگر فرصت کافی ندارید، بهتر است مجلاتی را انتخاب نمایید که پروسه داوری کوتاهی دارند. بنابراین توصیه میکنیم که زمان پذیرش برای مقاله بیشتر از یک ماه نباشد.

۵- هزینه پذیرش و چاپ

در مرحله آخر انتخاب مجله برای چاپ مقاله به هزینه چاپ مقاله توجه نمایید. سعی کنید مجلات محتوی محور و رایگان را انتخاب نمایید. جهت شناخت بیشتر این مجلات به مقاله مجلات پولی و رایگان رجوع کنید. برخی مجلات رایگان و برخی مجلات هزینه ای بین 100 تا 1000 دلار دارند. این مبالغ برای دانشجویان بسیار زیاد است. بنابراین سعی کنید به دنبال مجلات محتوی محور باشید. موسسه سفیر همیشه تلاش می کند که مجلات رایگان را به دانشجویان عزیز معرفی نماید.

نحوه انتخاب مجله برای چاپ مقاله

شما می توانید به دو روش به انتخاب مجله برای چاپ مقاله بپردازید.

1. روش اول: به سایت مجله مورد نظر مراجعه نمایید. اکثر مجلات، میزان پذیرش و چاپ مقاله را در طول سال گذشته قرار می دهند.

2. روش دوم: استفاده از سایت های زیر. این سایت ها مجلات مرتبط با عنوان و چکیده مقاله شما معرفی می کند. در این مجلات معرفی شده شانس شما جهت اخذ پذیرش بیشتر می باشد.

در این مقاله به 9 ابزار یا سایت انتخاب مجله مناسب برای چاپ مقاله در سال 2021 که هر پژوهشی گر باید بداند، می پردازیم. اگر در پیدا کردن ژورنال های معتبر مشکل دارید، با مطالعه این مقاله تا آخر، یکبار برای همیشه مشکل خود را حل کنید.

9 ابزار یا سایت انتخاب مجله مناسب برای چاپ مقاله در سال 2021

بدون هیچ مقدمه ای به معرفی 9 ابزار یا سایت انتخاب مجله مناسب برای چاپ مقاله در سال 2021 می پردازیم. البته بد نیست بدانید که تعداد ابزار و سایت های پیدا کردن ژورنال های مختلف بسیار زیاد تر از 9 تا است، ولی در این مقاله 9 تا از معتبرترین ابزار پیدا کردن ژورنال های معتبر را معرفی می کنیم که به واسطه این ابزار به راحتی می توانید بهترین ژورنال های معتبر و مرتبط با مقاله خود را پیدا کنید.

  • مستر ژورنال لیست (Master Journal List)
  • ژورنال گاید (Journal Guide)
  • ژورنال سلکتور (Journal Selector)
  • السیور ژورنال فایندر (Elsevier Journal Finder)
  • ژورنال سجستر (Journal Suggester)
  • وایلی ژورنال فایندر (Wiley – Journal Finder)
  • مجلات دسترسی آزاد (Doaj – Directory of Open Access Journals)
  • Think.Check.Submit
  • scopus
  1. مستر ژورنال لیست (Master Journal List)

برای استفاده از این ابزار که لیست جامعی از مجله های معتبر را به شما ارائه می دهد، باید قبل از هر کاری داخل سایت ثبت نام کنید تا بتوانید از خدمات سایت استفاده کنید.

2. ژورنال سلکتور (Journal Guide)

برای استفاده از ژورنال سلکتور نیازی به خرید اکانت ندارید و به راحتی می توانید در 46 هزار مجله معتبر به دنبال مجله مورد نظر خود باشید.

3. ژورنال سلکتور (Journal Selector)

این ابزار با داشتن 12 هزار مجله به شما به این شکل کمک می کند که با وارد کردن عنوان و چکیده مقاله، مجلات مرتبط و متناسب معرفی می شوند.

4. السیور ژورنال فایندر (Elsevier Journal Finder)

برخلاف 3 ابزار معرفی شده تا اینجای مقاله، ابزار Elsevier برای جستجو در مجلات الزوایر و به صورت انحصاری ساخته شده است. در این ابزار لیست بهترین نشریات الزوایر وجود دارد که شما می توانید به راحتی به این مجلات دسترسی داشته باشید.

5. وایلی ژورنال فایندر (Wiley – Journal Finder)

ابزار وایلی ژورنال هم مثل ابزار Elsevier برای جستجو در نشریات یک پایگاه داده خاص طراحی شده. ساده تر بگم از این ابزار، می توان برای مجلات منتشر شده در نشریه وایلی استفاده نمود.

6. ژورنال سجستر (Journal Suggester)

آخرین ابزار تحقیق درباره ژورنال های مختلف که Journal Suggester هست هم برای معرفی مجلات برتر و منتشر شده اشپرینگر استفاده می شود.

7. مجلات دسترسی آزاد (Doaj – Directory of Open Access Journals)

8. Think.Check.Submit

9. scopus

امتیاز و رتبه مجلات مختلف برای مقاله شما

همانگونه که گفته شد، چاپ مقاله در مجلات داخلی و نشریات مختلف دارای رتبه و امتیاز یکسانی نیستند. بر اساس پایگاهی که مجله در آن نمایه و ایندکس شده است، امتیاز و رتبه مجله نیز متفاوت میباشد. بنابراین در انتخاب مجله مناسب برای چاپ مقاله به این نکته نیز توجه فرمایید.
رتبه و امتیاز مجلات در دوره های مختلف تحصیلی نیز متفاوت می باشد. در جدول زیر به مقایسه امتیاز مجلات مختلف در مقاطع مختلف تحصیلی می پردازیم:

نوع مقاله کارشناسی ارشد (نمره) دکتری (نمره)
مجلات علمی پژوهشی 1.5 1.5
مجلات همایشی 0.5 0.5
مجلات کنفرانسی 0.5 0.5
مجلات isi 2 2
مجلات jcr 2 2
مجلات مروری 2 2
مجلات مروری سیستماتیک 2 2
مجلات متاآنالیز 2 2
مجلات علمی- تـرویجی 1 1

همانگونه که در جدول فوق ملاحظه کردید، مجلات می توانند نمرات و امتیاز های مختلفی را برای دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی می تواند داشته باشد. بنابراین می توانید بر اساس نمره مورد نظرتان به انتخاب مجله برای چاپ مقاله بپرازید.

نتیجه‌گیری

بر اساس آنچه بالا گفته شد، حالا براحتی می توانید به انتخاب مجله برای چاپ مقاله بپردازید. ابتدا ببینید چه مجله ای مورد تایید دانشگاه شما می باشد. سپس مجله ای را انتخاب کنید که 5 معیار مورد قبول خودتان را داشته باشد. در نهایت با کارشناسان موسسه سفیر مشورت کنید، تجربه چندین سال فعالیت در حوزه پذیرش و چاپ مقاله، شما را در انتخاب مجله مناسب برای مقاله یاری می رساند.

بنابراین در انتخاب مجله و اکسپت فوری مقاله عجله نکنید. یکبار دیگر این مقاله را بخوانید و سپس تصمیم بگیرید. به پنج معیار و اصل مهم توجه نمایید. می توانید از پکیج پذیرش و چاپ مقاله jcr استفاده نمایید. جهت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

لیست مجلات jcr مورد تایید وزارت علوم کدامند؟
اخذ مجوز چاپ کتاب چگونه است؟

4 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • علوی تینا
    2021-04-12 02:11

    سلام. در زمینه رشته کشاورزی لطفا لیست مجلات jcr, q1, q2 و یا اسکوپوس را ارسال میکنید. مجلاتی میخواهم مورد تایید وزارت علوم باشد

    پاسخ
    • مدیر سایت
      2021-04-18 23:24

      سلام
      لطفا جهت دریافت فهرست و لیست مجلات jcr, q1, q2 و یا اسکوپوس با کارشناسان ما در واتساپ تماس بگیرید. 09199777946

      پاسخ
  • فراهانی
    2021-04-09 16:28

    سلام
    لطفا چند مجله در مورد یکی از رشته های زیر معرفی می کنید؟ واسه اپلای خواستم کشور کانادا خواستم. مجلات باید بسیار مطمئن باشند؟

    پاسخ
    • مدیر سایت
      2021-04-18 23:25

      سلام
      لطفا رشته های مورد نظر خودتان را معرفی فرمایید. مجلات بسیار زیادی هست که می توانیم جهت اپلای به شما معرفی کنیم. 09199777946

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.