حذف شرط چاپ مقاله دانشجویان دکتری

خانه » پذیرش و چاپ » حذف شرط چاپ مقاله دانشجویان دکتری

حذف شرط چاپ مقاله اخیرا توسط اکثر دانشگاه های داخلی قابل اجراست. در طی این تصمیم گیری قرار شد با دریافت گواهی پذیرش مقاله در نشریات علمی – پژوهشی دانشجویان دوره دکتری برای دفاع از پایان نامه خود مجاز خواهند شد. شرط پذیرش مقاله برای دفاع دکتری به یکی از مشکلات پر هزینه برای دانشجویان تبدیل شده است.

حال با حذف شرط چاپ مقاله برای دفاع دکتری خیلی از هزینه های هنگفت و اضافی از روی شانه دانشجویان این مقطع بر داشته شده است.

حذف شرط چاپ مقاله
حذف شرط چاپ مقاله

به‌دنبال گلایه از وزارت علم ها، پژوهش ها و فناوری و درخواست تقاضای ابطال ماده ۱۹ دین طومار آموزشی زمان دکتری تخصصی دانشجوها مصوب۱۳۹۴  (حذف شرط چاپ مقاله علمی) درباره‌ی اینکه “دانشجو بعد از تدوین رساله به شرط کفایت دستاوردهای علمی و چاپ یک نوشته‌علمی از نقطه پایان طومار مجاز میباشد در حضور داوران از رساله دفاع نماید. هیات همگانی دیوان عدل و داد اداری بعد از دعوا و تحلیل و با این دلیل که بند ۴ بخش (ب) ماده ۲ ضابطه هدف ها، وظایف و تشکیلات وزارت علم ها، پژوهش ها و فناوری تصویب شده سال ۱۳۸۳یکی از وظایف و اختیارات وزارت علم ها را  گزینش قانون ها، معیارها و استانداردهای علمی موسسه ها یادگرفتن عالی و رعایت اصول انعطاف، پویایی رقابت و اختراع علمی قرار داده، و ماده ۱۹ آئین طومار آموزشی زمان دکتری تخصصی دانشجو یان تصویب شده ۱۳۹۴ بر خلاف با اصول انعطاف، پویایی رقابت و ابتکار علمی میباشد.

هیات همگانی دیوان عدل و داد اداری شرط چاپ نوشته‌علمی علمی – پژوهشی استخراج گردیده از نقطه پایان طومار دکتری را بر خلاف ضابطه دانست و آن را حذف کرد.

واکنش‌ دانشجویان دکتری در فضای مجازی نسبت به حذف قانون چاپ مقاله برای دفاع از رساله دکتری

به نقل از ایسنا، روز قبل خبری بر پایه ی حذف شرط چاپ نوشته‌ی علمی برای دفاع از رساله دکتری از سوی دیوان عدل و داد اداری منتشر شد که عکس العمل‌های متعددی را در فضای مجازی به‌دنبال داشت. در نگاه اولیه، عمده مخاطبان تصور کردند دانشجوها دکتری دیگر نیازی به نگارش نوشته‌ی‌علمی برای دفاع ندارند ولی روایت از این قرار میباشد که سازه بر رای دیوان عدل و داد اداری و در پی گلایه از وزارت علم ها، دانشجوها دکترا دیگر نیازی ندارند برای دفاع از رساله‌ی خویش مطلقا در انتظار چاپ مقالاتشان در نشریات علمی- پژوهشی بمانند و ارائه سند تایید نوشته‌ی‌علمی در نشریه برای مجاز شدن دانشجوی زمان دکترا برای دفاع از نقطه پایانطومار خویش کفایت می‌نماید.

تاثیر حذف ماده ۱۹ (حذف شرط پذیرش مقاله برای دفاع دکتری) چه خواهد بود؟

طبق آئینطومار تصویب شده گرد هم آیی‌ی ۸۷۱ شورای عالی اپلیکیشن‌ریزی آموزشی، دانشجو بعد از تدوین رساله به شرط چاپ نوشته‌ی‌علمی مستخرج از رساله میتواند دفاع نماید. اما با پذیرش معلم/ استادان راهنما. هم اکنون تنها کافیست دانشجوها مقاله‌ها خویش را به نشریات علمی ارسال نمایند تا گزینه داوری قرار بگیرد و پذیرفته گردد. ولی همین فرایند داوری نیز به گفته‌ی بعضا از دانشجو یان و دست‌اندرکاران انتشار مقاله‌ها روندی زمان بر میباشد.

تاثیر این رای بر فرآیند دفاع از رساله دانشجو یان دکتری چه می باشد؟ بد وجود ندارد مروری بر موقعیت نشریه‌های علمی پژوهشی داشته باشیم.  رئیس موسسه علمی پژوهشی سفیر سفیر در اعلام‌کرد‌وگویی که چندین روز قبل با ایسنا داشته بود در این مورد میگوید: داوری در اکثر نشریات پژوهشی داخلی به جهت نشر غیر فن‌ای مجلات، از فرآیندی وقتگیر شامل است، پدیده‌ای که به جهت عدم وجود نظم ساختاری و فقدان تشکر اثر گذار از دبیران و داوران به روندی غیر پاسخگو بدل گردیده‌است. همین، ارتفاع فرصت داوری در باب نوشته‌ی‌علمی پژوهشی را اکثر زمان ها به بیشتراز 1سال ارتقاء میدهد.

به این ترتیب انتظار دانشجو یان برای تایید مقالاتشان در نشریات هم‌چنان پابرجا باقی‌ می ماند. انتظاری که بعضی ممکن میباشد 1‌سال و نیم به ارتفاع بیانجامد. ولی در صورتیکه نشریات، فرایند داوری را در بازه وقتی سنجیده اجرا دهند نیازی وجود ندارد دانشجو ها درانتظار چاپ نوشته ی علمی خویش بمانند. و چرخه‌ی تبعیض در بعضی از این نشریات برای چاپ سریع‌خیس مقاله ها از فی مابین برداشته می شود. و دانشجو یان نیز ما یحتاج وجود ندارد در مقطع فرصت انتظار سنوات دانشکده را پرداخت نمایند.

دانشجویان از حذف این قانون راضیند؟

به هر صورت این تصمیم بر آینده دانشجویان بی تاثیر نخواهد بود. با نشر خبر حذف این قانون تعداد زیادی از دانشجو یان در فضای مجازی بدین خبر واکنش نشان دادند. بعضی از آن‌ها از این اقدام دفاع کردند و برخی معتقد بودند این رای وضعیت قبل را تغییر و تحول نمی دهد. چون در بیشتر دانشکده‌ها ارائه پذیرش نوشته‌ی‌علمی برای دفاع از پایان نامه کافی بوده و لزومی به چاپ نوشته‌علمی نبود.

هر تعدادی که این تصمیم گام بزرگی در راستای حل خطاها دانشجویان دکتری نیست. ولی چون شکایت از وزارت علوم سبب ساز به صدور این رای شده برای دانشجوها دانش گاه آزاد هیچ فرقی نکرده میباشد. بر طبق بخشنامه‌ی سال ۹۸ ، یکی مستندات مایحتاج جهت دفاع دانشجو یان دکترای چاپ نوشته ی علمی تایید گردیده است. در‌این بخشنامه نقل شده میباشد که چاپ دست‌کم یک نوشته‌ی‌علمی در نشریه‌های دارنده سکو‌ی دانش کده آزاد اسلامی یا این که وزارتین علم ها و بهداشت برای کسب دست کم پنج امتیاز پژوهشی جهت اعمال دفاع الزامی میباشد.

در غایت اینکه این تصمیم گیری تا چه اندازه میتواند برای دانشجوها دکتری راهگشا واقع خواهد شد. این موضوعی میباشد که در گذر مجال بهتر می اقتدار در رابطه آن به  قضاوت پرداخت. و بایستی در انتظار ماند تا گذر مجال مشخص و معلوم نماید این تصمیم چه دردی از دانشجوها دکتری دوا می نماید.

نتیجه گیری

حذف شرط چاپ مقاله برای خیلی از دانشجویان دوره دکتری و حتی کارشناسی اشد مفید خواهد بود. چرا این پذیرش و چاپ مقاله به معظلی برای دانشجویان تبدیل شده است.

نوشتن مقاله isi به صورت تضمینی و فوری
افزایش یا کاهش تعداد واژگان مقاله

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • یک دانشجوی دکترای دیگری که بر عمر رفته افسوس می خورد!
    2023-09-17 11:51

    نتیجه گیری: یکی همچون بنده که بیش از 1 سال است پایان نامه ام را نوشته ام و مقاله نوشته شده هم مورد تایید اساتید بوده ولی داوران مجله آن را نپذیرفته اند.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.