فرایند داوری مقالات

خانه » مقاله » فرایند داوری مقالات

فرایند داوری مقالات به دلیل استفاده از ارزش علمی و جایگاه برتر بسیاری از مجلات علمی که در حال حاضر در بالاترین رتبه ها در بین سایر مجلات قرار دارند به بهترین نحو بوده است و برای همین اگر چه این مرحله می تواند موانعی برای پذیرش مقالات به وجود اورد اما در عوض می تواند جایگاه یک مجله و یا مقاله ای که در آن چاپ شده است را از نظر علمی بالاتر ببرد. فرایند داوری از اهمیت بسیاری برخوردار هست.

ما در این متن سعی خواهیم کرد تا به مهم ترین وظیفه ای که مجلات علمی بر عهده دارند اشاره ای بکنیم و به تعریف روش های رایج داوری برای پذیرش مقالات علمی در مجلات معتبر بپردازیم. ویرایش مقاله انگلیسی از اهمیت بسیاری جهت پذیرش مقاله دارد. در صورتی که قصد دارید در مورد مفهوم رایج ترین روش داوری بیشتر بدانید با ما در ادامه همراه باشید. پس از مطالعه این متن اگر هر گونه سوالی داشتید می توانید با کارشناسان ما در موسسه علمی پژوهشی سفیر تماس بگیرید تا پاسخ های لازم را برای افزایش احتمال پذیرش مقالاتی که به نگارش در آورده اید در اختیار شما قرار دهند.

فرایند داوری مقالات
فرایند داوری مقالات

مهم ترین عملکرد یا وظیفه مجلات علمی چیست؟

از نظر بسیاری از متخصصان مهم ترین وظیفه ای که یک مجله علمی دارد این است که به کنترل کیفیت مقالاتی که در آن مجله چاپ می شود اهمیت بدهد و به بیان دیگر بهترین مقالات را برای مخاطبان خود منتشر کند. برای همین با توجه به این که مهم ترین وظیفه یک مجله کنترل کیفیت مقالات منتشر شده در آن می باشد می توان گفت که در یک مجله علمی معتبر فرایند داوری مقاله مهم ترین عملکرد یا وظیفه ای است که توسط هیئت داوری در آن مجله انجام می شود.  اما هر یک از مجلات علمی ممکن است روش های خاص خود را برای داوری مقالات در پیش گیرند که ما در بخش بعد رایج ترین فرایند داوری مقالات را که به عنوان بهترین روش داوری شناخته می شود را برای شما ذکر خواهیم نمود.

رایج ترین فرایند داوری مقالات علمی چیست؟

روش های مختلفی برای تضمین کیفیت مقالات منتشر شده در یک ژورنال علمی استفاده می شود که هر یک در جای خود اهمیت دارند. برای مثال می توان به بررسی استانداردهای نگارشی توسط هیئت تحریریه یک مجله اشاره نمود.

اما مهم ترین و مفیدترین روش یا فرایندی که برای بررسی ارزش علمی یک مقاله می تواند مورد استفاده قرار گیرد استفاده از فرایند هم تراز خوانی می باشد که در بخش بعد در مورد آن صحبت خواهیم کرد. این روش بر اساس پژوهشی که در سال 2001 میلادی انجام شده است بهترین روش برای بررسی یک مقاله ارزیابی شده است. برای آشنایی بیشتر با فرایند داوری مقالات در ادامه با ما همراه باشید.

معنی نظام هم تراز خوانی peer review چیست؟

همتراز خوانی با عبارت انگلیسی peer review نوشته می شود و مفهوم آن در صورتی که با این کلمات انگلیسی آشنا باشید برای شما روشن است. Peer یعنی هم تراز یا هم قطار و review به معنی مرور و یا بازبینی یا بازخوانی می باشد که ممکن است هر دوی این کلمات برای شما آشنا باشند. مجموع معانی این دو کلمه باعث شده است از این عبارت با نام معادل همتراز خوانی در کشور ما استفاده شود که به معنی ارزیابی و یا مرور نوشته های علمی در یک رشته خاص توسط افراد یا فردی می باشد که خودش در آن رشته فارغ التحصیل شده باشد و با مباحث روز آن رشته آشنایی داشته باشد.

با توجه به تعریفی که ارائه شد فکر می کنیم که به این حقیقت پی برده باشید که در مقایسه با سایر روش های موجود، بهترین فرایند داوری مقالات استفاده از همتراز خوانی می باشد.

نحوه تضمین کیفیت مقالات در فرایند داوری مقالات

در فرایند هم تراز خوانی که گاهی نسبتا کاری نسبتا پیچیده می باشد (و هر کسی نمی تواند آن را انجام دهد)، با بررسی عمیق یک مقاله می توان موفق به ارزیابی متن آن شد. همتراز خوانی به عنوان یکی از رایج ترین روش های فرایند داوری مقالات، با ارزیابی درست متن مقاله امکان تضمین کیفیت آن را فراهم خواهد نمود.

فرایند داوری مقالات دروازه اعتبار سنجی مقاله

با توجه به بازدهی بالایی که استفاده از هم تراز خوانی در فرایند داوری مقالات دارد گاهی از آن به عنوان دروازه اعتبار سنجی یک مقاله یاد می شود و توصیه می شود دانشجویان سعی کنند مقالات خود را به نحوی آماده کنند که بتوانند از این دروازه عبور کنند.

چگونگی موفقیت در فرایند داوری مقالات

در صورتی که قصد چاپ مقاله خود در یکی از ژورنال های علمی را داشته باشید باید سعی کنید تا با توجه به رشته ای که مقاله خود را در آن به نگارش در اورده اید بهترین مقالات را با توجه به موضوعات روز دنیا بنویسید بتوانید با موفقیت فرایند داوری مقالات را در مجلات علمی پست سر بگذارید و شاهد انتشار مقالات خود در آن ها باشید.

کلام آخر

ما در این متن به بیان مهم ترین وظیفه و یا عملکردی که یک مجله علمی بر عهده دارد پرداختیم و گفتیم که مهم ترین وظیفه یک مجله علمی چاپ مقالات علمی با بالاترین کیفیت می باشد. اما این کار تنها با بهره گیری از فرایند داوری مقالات که به روش های مختلفی قابل انجام است صورت خواهد پذیرفت.

هم چنین گفتیم که نظام همتراز خوانی یکی از بهترین و رایج ترین روش های داوری در مجلات علمی معتبر است که با توجه به مفهومی که دارد امکان بررسی دقیق یک مقاله را فراهم خواهد نمود. با توجه به اهمیتی که این فرایندها در پذیرش مقالات شما در مجلات علمی معتبر دارند توصیه می کنیم که سعی کنید مقالات خود را با توجه به نکات ذکر شده بنویسید تا شاهد چاپ آن ها در مجلات علمی مرتبط با رشته نگارش مقاله باشید. در این راستا همان طور که در ابتدای متن اشاره شد موسسه علمی پژوهشی سفیر اماده است تا خدمات خود را برای پشت سر گذاشتن موفق این فرایند در اختیار شما قرار دهد.

فرایند داوری
شاخص ضریب تاثیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.