نحوه تهیه کردن پاورپوینت دفاع از پایان نامه؟

خانه » پایان نامه » نحوه تهیه کردن پاورپوینت دفاع از پایان نامه؟

یکی از خدمات موسسه علمی پژوهشی سفیر علاوه بر ادیت مقاله ISI و چاپ مقاله، تهیه پاورپوینت دفاع پایان نامه می باشد جلسه دفاعیه دارای ملزومات خاصی می  باشد که یکی از این الزامات تهیه پاورپوینت دفاع از پایان نامه می باشد. در متن پاورپوینت ارزشمندترین و مهم ترین نکاتی که در پایان نامه ذکر شده به شکل خلاصه آورده می شود. تلخیص انجام شده به نوعی می  باشد که فردی دیگر با مطالعه چند دقیقه ای آن قسمت به کلیت پژوهش انجام شده توسط پژوهشگر دست می یابد. همچنین خود محقق نیز با توجه به محدودیت زمان در جلسه دفاعیه، باید پاورپوینت را کاملا خلاصه تدوین کند.

ما در اینجا ضمن ذکر قواعد تهیه پاورپوینت دفاع از پایان نامه به ارائه مهمترین اصول طراحی پاورپوینت مختص جلسه دفاعیه از پایان نامه خواهیم پرداخت.

در پاورپوینت دفاع پایان نامه عده ای از دانشجویان هستند که در انتخاب رنگ فونت سلیقه خاصی به خرج می دهند و باعث جذابیت هر چه بیشتر صفحات به نمایش در امده بر روی اسکرین در جلسه دفاع می شوند. شاید شما هم بتواند با ترکیب مناسبی از رنگ ها در پس زمینه و در فونت های مورد استفاده جلوه ویژه و زیبایی به محتوای ارائه شده در جلسه دفاع خود بدهید. در موسسه علمی پژوهشی سفیر پاورپوینت دفاع پایان نامه در کمترین زمان و با قیمت ارزان انجام می شود.

نحوه تهیه پاورپوینت دفاع از پایان نامه؟

برای ارائه پاورپوینت و آماده سازی آن برای جلسه دفاعیه ما بخش های مختلفی را آماده می کنیم و رهنمودها را بر اسا اولویت و مرحله به مرحله ارائه خواهیم کرد:

1. مرحله پیش از طراحی پاورپوینت

در این مرحله باید ابتدا باید فصلهای پاورپوینت را خلاصه نمایید . با بیشترین دقت و تاکید باید به تلخیص نتایج و بحث پیرامون نتایج بپردازید. اگر در گذشته جلسه دفاعیه از پروپوزال داشته اید میتوانید از آن استفاده نمایید و با اضافه کردن فصلهای دیگر و اعمال تغییرات آن را کامل تر نمایید

۲- مرحله انتخاب فرمت و طرح برای پاورپوینت

این مرحله بسیار مهم می باشد. انتخاب فرمت و طرح برای پاورپوینت نباید به شکلی باشد که نیازمند صرف وقت زیادی باشد. معمولاً پاورپوینت باید شامل فونت و تعدادی اسلاید و طرح باشد که بتوان آن را بین20 الی 30 دقیقه ارایه کرد. برای طراحی اسلایدهای پاورپوینت از پس زمینه‌ها و تم‌های محافظه‌کارانه استفاده نمایید. نیازی نیست اسلاید شما دارای انیمیشن و یا صدادار باشد. از پس زمینه خیلی ساده استفاده نمایید و نیازی به طراحی پس زمینه‌های پیچیده و با رنگ آمیزی‌ نیست. از فونتی استفاده کنید که همه بتوانند آن را مطالعه نمایند. اسلایدها را پر از نوشته نکنید. بهترین اسلاید اسلایدی خواهد بود که شما مطلبی را خوانده‌اید و هسته اصلی ان را نهایتاً در دو یا سه خط بر روی اسلاید آورده‌اید. حتی اگر از نمودارها و جداول برای توضیح مفاهیم نیز استفاده کنید که بسیار عالی است.

بیشتر اوقات مشاهده می‌شود که دانشجویان مطالب خلاصه شده را در پاورپوینت کپی پیست می نمایند و آن را روخوانی می‌کنند. این نحوه تهیه کردن پاورپوینت دفاع پایان نامه ضعیف ترین حالت آن می باشد. برای مثال، بجای اینکه بگویید“سلامت شامل رفاه کامل جسمی، روانی ، اجتماعی” می‌توانید نموداری رسم کنید و بهداشت را در یک طرف و سه بخش آن را در طرف دیگر و با فلش بنویسید. این روش مطمئنا واضحتر و مشخصتر از ذکر یک جمله می باشد. بهتر است مفاهیم موجود در هنگام تهیه کردن پاورپوینت دفاع از پایان نامه را به جای ذکر انها در قالب جملات طولانی، تا جای ممکن به شکل نمودار و جدول ارایه نمایید. مطمئنا در این حالت پاورپوینت شما مورد تحسین قرار خواهد گرفت.

۳- صفحه عنوان در تهیه پاورپوینت دفاع از پایان نامه

اولین اسلاید درهنگام تهیه کردن پاورپوینت برای پایان نامه باید عنوان شما باشد (یک یا دو صفحه قبل از اسلاید عنوان می‌توانید جهت تشکر و قدردانی مورد استفاده قرار گیرد). عنوان باید دقیقاً همان عنوانی باشد که شما آن را انتخاب کرده اند نه کمتر و نه بیشتر.

۴- بیان مساله

در بیان مساله تلاش کنید از نمودار بیشتر استفاده نمایید و دغدغه خود را در یک یا دو اسلاید ارایه نمایید.بعضا دیده شده است که دانشجویان بیان مساله را از پایان نامه بر روی اسلایدها به صورت کامل کپی می‌ نمایند که کار بسیار اشتباهی می باشد.

۵- دلیل واهمیت تحقیق

در این اسلاید سعی نمایید به صورت بسیار کوتاه و با به کارگیری نمودار به سه سوال زیر پاسخ دهید:

الف) پژوهش و مطالعه شما چه اثری بر حیطه مورد مطالعه شما خواهد گذاشت؟

ب) پژوهش شما چه کاربرد مهمی بر روی کار شما به عنوان یک حرفه خواهد داشت؟

ج) سایر دلیل‌های پژوهش‌ شما چیستند؟

۶- پایه‌های تئوریکی

که شامل موارد زیر است:
یکی از اسلایدها را به مسیر و سمت وسوی پایه های فلسفی یا نظری که پژوهشتان دارد اختصاص دهید. مثلا، اگر پژوهش شما دید اجتماعی ویا ساختارگرایانه دارد در حد یک اسلاید بیان نمایید. در این اسلاید بیان نماید فلسفه و ایده مطرح شده چگونه به طرح پژوهشی شما کمک خواهد نمود. ممکن است بعضی مطالعات پایه‌ تئوریکی یا فلسفی خاصی نداشته باشند که این اسلاید ضرورت پیدا نخواهد کرد.

۷- چارچوب مفهومی

در این اسلاید یا اسلایدها:

مهمترین بخش از ادیبات پژوهشی را هنگام تهیه پاورپوینت دفاع از پایان نامه ذکر کنید. ادبیات پژوهشی به سادگی می‌تواند در یک جدول و با جزییات تمام ذجر شود و نیازی نیست که شما برای ارایه آنها از متن و پاراگراف استفاده کنید. در این اسلاید حتماً از پژوهش‌هایی که از روش پژوهشی شما در گذشته استفاده کرده‌اند یاد کنید. زیرا این پژوهش‌ها حتما روش پژوهشی شما را حمایت خواهند نمود.

۸- متد شناسی یا روش شناسی برای پاورپوینت دفاع از پایان نامه

در این قسمت لازم است تا همکاران و شرکت کنندگان تحقیق و یا نمونه‌های خود را کاملاً شرح دهید و معرفی نمایید. اینکه چگونه آنها را انتخاب نموده‌اید و چه ویژگی‌های جمعیت شناسی دارند.
ابزار اندازه‌گیری خود را شرح دهید. روش جمع‌آوری اطلاعات را دقیق شرح دهید. روش تحلیل داده‌ها را به طور دقیق با جزئیات شرح دهید. محدودیت‌های پژوهش را بازگو کنید. احتمال دارد شما برای آماده کردن این بخش به چند اسلاید نیاز داشته باشید که عادی است.

۹- بخش یافته‌ها

تمامی نتایجی که در فصل یافته‌های پایان نامه شما آمده هستند مهمند. اما بعضی از جداول و نتایج مهمتر از بقیه می باشند که در اصل پاسخ فرضیات شما می‌باشد. بهتر است این جداول به طور کامل ارائه شود. اما برخی جداول و نتایج نیازی به ذکر در قالب پاورپوینت ندارند. بهتر است با افراد متخصص و یا استاد راهنمای خود در باب انتخاب جداول مهم مشورت کنید یا اگر خودتان توانایی تشخیص دارید این کار را انجام دهید.  باز تاکید میکنیم در این بخش احتمالا به اسلایدهای متعددی نیاز خواهید داشت.

۱۰- بحث و نتیجه‌گیری در تهیه پاورپوینت دفاع از پایان نامه

در این بخش می‌بایست به این سوالات پاسخ دقیق و کوتاهی ارایه کنید: از پژوهش چه چیزهایی آموخته اید؟ چگونه نتایج مطالعه و پژوهش شما به چارچوب مفهومی و ادبیات پژوهش شما ارتباط دارد ؟
نقاط ضعف، قدرت و محدودیت‌های کار خود را بیان نمایید.

۱۱- کاربردها و پیشنهادات

در اسلایدهای پیش رو شما می‌توانید به ترتیب کاربردها و پیشنهادات را ذکر نمایید.

۱۲- منابع موجود درپاورپوینت دفاع از پایان نامه

در این اسلاید شما می‌توانید یک لیست از منابعی که در اسلایدها به آنها اشاره کرده‌اید را بیاوریدد.

۱۳- سپاس گزاری و قدردانی

این اسلاید که معمولا آخرین اسلاید یک پاورپوینت میباشد، شما میتوانید از کادر علمی و حضار در جلسه دفاعیه شما تشکر و قدردانی کنید.

محتوای پاورپوینت دفاع رساله

پس از این که در مورد ظاهر فایل پاورپوینت مانند فونت ها و رنگ های پس زمینه به نتیجه رسیدید نوبت به درج محتویات فایل با استفاده از مطالب مندرج در پایان نامه ارشد و یا دکتری شما خواهد رسید. باید در این مرحله دقت تمام را به کار ببرید تا متن خلاصه و گویایی را به افراد حاضر در جلسه و به خصوص به اساتید حاضر عرضه کنید که نمایش دهنده عمق تلاش های انجام شده بوده و نتایج تحقیقات انجام شده در طول پایان نامه را به بهترین نحو منتقل کند.

به طور حتم شما نخواهید توانست همه مطالب موجود در پایان نامه را در فایل پاورپوینت دفاع پایان نامه خود منتقل کنید. به همین دلیل در گزینش نکات و مطالب اساسی باید نهایت سلیقه را به خرج دهید تا بتوانید افراد حاضر در جلسه دفاع را به طور کامل تحت تاثیر قرار دهید.

تاثیر پاورپوینت بر نمره پایان نامه

شاید به خوبی بدانید که کیفیت ارائه در جلسه دفاع که با حضور اساتید و سایر دانشجویان به ارائه تحقیقات علمی خود خواهید پرداخت بسیار مهم است و بخشی از نمره پایان نامه ارشد و یا دکتری شما به کیفیت این جلسه اختصاص خواهد یافت. سعی کنید موارد غیر ضروری را از فایل پاورپوینت دفاع پایان نامه خود حذف کنید و تاکید شما تنها بر روی نکات اساسی باشد که در قالب نتایج آزمایشات و یا مشاهدات شما به نمایش در خواهند آمد.

در این راه می توانید از مشورت دوستان خود بهره مند شوید و قبل از جلسه دفاع از روی پاورپوینت آماده شده یک جلسه را به طور آزمایشی با حضور آن ها اقدام به ارائه یافته های خود بنمایید تا خود را به طور کامل برای دفاع حاضر کنید. پایان نامه و تکمیل آن مهم ترین بخش فعالیت های علمی را که در دوره های دکتری و یا کارشناسی ارشد انجام داده اید در بردارد و برای همین است که برای همه دانشجویان مهم است و همه آن ها سعی می کنند تا بهترین پایان نامه های دانشجویی را تدوین و در اختیار اساتید راهنما، مشاور و داوران پایان نامه قرار دهند.

اما باز هم باید تکرار کنیم که علاوه بر پایان نامه، فایل پاورپوینتی که از آن استخراج می کنید نیز بسیار مهم است. زیرا که تاثیر بسیار زیادی در کیفیت جلسه دفاع خواهد داشت و بخشی از نمره شما با توجه به کیفیت دفاع تعیین خواهد شد.

انتخاب فونت پاورپوینت دفاع از پایان نامه

پس از انتخاب یک قالب مناسب برای پاورپوینت و یا تنظیم فایل پاورپوینت به گونه ای که متناسب با سلیقه شما باشد نوبت به انتخاب فونت مناسب برای نوشتن محتوای فایل می باشد که باید به اندازه ای باشد که مطالب نوشته شده در صفحات پاورپوینت به خوبی خوانا بوده و بتوان آن را بر روی اسکرین مشاهده نمود. فونت های متعددی هستند که هر یک برای نوشتن متن های فارسی و یا انگلیسی در پاورپوینت دفاع از پایان نامه مناسب بوده و شما امکان انتخاب هر یک از آن ها را خواهید داشت.

توجه داشته باشید که در این مرحله نیز می توانید نگاهی نمونه پاورپوینت هایی که در دانشکده و یا دانشگاه شما در جلسات قبلی دفاع استفاده شده است بیندازید تا ایده بهتری در مورد بهترین فونت و اندازه مناسب آن برای نوشتن فایل پاورپوینت خود داشته باشید.

البته ممکن است دانشکده و یا دانشگاه شما استانداردهایی را برای انتخاب نوع فونت و یا اندازه آن توصیه کرده باشد که بهتر است در این مورد از مرکز تحصیلات تکمیلی دانشکده خود سوال کنید تا در صورت نیاز اصلاحات لازم را در فایل پاورپوینت دافاع از پایان نامه خود به عمل اورید.

عده ای از دانشجویان هستند که در انتخاب رنگ فونت سلیقه خاصی به خرج می دهند و باعث جذابیت هر چه بیشتر صفحات به نمایش در امده بر روی اسکرین در جلسه دفاع می شوند. شاید شما هم بتواند با ترکیب مناسبی از رنگ ها در پس زمینه و در فونت های مورد استفاده جلوه ویژه و زیبایی به محتوای ارائه شده در جلسه دفاع خود بدهید.

محتوای پاورپوینت دفاع از رساله

پس از این که در مورد ظاهر فایل پاورپوینت مانند فونت ها و رنگ های پس زمینه به نتیجه رسیدید نوبت به درج محتویات فایل با استفاده از مطالب مندرج در پایان نامه ارشد و یا دکتری شما خواهد رسید. باید در این مرحله دقت تمام را به کار ببرید تا متن خلاصه و گویایی را به افراد حاضر در جلسه و به خصوص به اساتید حاضر عرضه کنید که نمایش دهنده عمق تلاش های انجام شده بوده و نتایج تحقیقات انجام شده در طول پایان نامه را به بهترین نحو منتقل کند.

به طور حتم شما نخواهید توانست همه مطالب موجود در پایان نامه را در فایل پاورپوینت دفاع از پایان نامه خود منتقل کنید. به همین دلیل در گزینش نکات و مطالب اساسی باید نهایت سلیقه را به خرج دهید تا بتوانید افراد حاضر در جلسه دفاع را به طور کامل تحت تاثیر قرار دهید.

تاثیر پاورپوینت دفاع از رساله بر نمره پایان نامه

شاید به خوبی بدانید که کیفیت ارائه در جلسه دفاع که با حضور اساتید و سایر دانشجویان به ارائه تحقیقات علمی خود خواهید پرداخت بسیار مهم است و بخشی از نمره پایان نامه ارشد و یا دکتری شما به کیفیت این جلسه اختصاص خواهد یافت. سعی کنید موارد غیر ضروری را از فایل پاورپوینت دفاع از پایان نامه خود حذف کنید و تاکید شما تنها بر روی نکات اساسی باشد که در قالب نتایج آزمایشات و یا مشاهدات شما به نمایش در خواهند آمد.

در این راه می توانید از مشورت دوستان خود بهره مند شوید و قبل از جلسه دفاع از روی پاورپوینت آماده شده یک جلسه را به طور آزمایشی با حضور آن ها اقدام به ارائه یافته های خود بنمایید تا خود را به طور کامل برای دفاع حاضر کنید. پایان نامه و تکمیل آن مهم ترین بخش فعالیت های علمی را که در دوره های دکتری و یا کارشناسی ارشد انجام داده اید در بردارد و برای همین است که برای همه دانشجویان مهم است و همه آن ها سعی می کنند تا بهترین پایان نامه های دانشجویی را تدوین و در اختیار اساتید راهنما، مشاور و داوران پایان نامه قرار دهند.

اما باز هم باید تکرار کنیم که علاوه بر پایان نامه، فایل پاورپوینتی که از آن استخراج می کنید نیز بسیار مهم است. زیرا که تاثیر بسیار زیادی در کیفیت جلسه دفاع خواهد داشت و بخشی از نمره شما با توجه به کیفیت دفاع تعیین خواهد شد.

کلام آخر

پس همانطور که در مقاله بالا مطالعه نمودیم علاوه بر ادیت مقاله و خلاصه پایان نامه باید تهیه پاورپوینت دفاع پایان نامه به بهترین نحو صورت  گیرد.ما در تیم علمی پژوهشی سفیر این خدمت را برای شما به بهترین نحو ارائه خواهیم داد. همچنین شما درصورتی که بخواهید این پایان نامه را به مقاله تبدیل کنید میتوانید از خدمات ویرایش نیتیو مقاله و ویرایش مقاله علمی پژوهشی تیم ما استفاده نمایید.

ترجمه کتاب
پایان نامه نویسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.