چگونه مجوز شابک کتاب را دریافت نماییم؟

خانه » کتاب » چگونه مجوز شابک کتاب را دریافت نماییم؟

شابک یا شماره استاندارد بین‌المللی کتاب که یکی از الزامات چاپ کتاب می باشد، موضوع امروز موسسه سفیر است که در این مقاله می خواهیم از صفر تا صد شابک را به زبان ساده بررسی کنیم. دقت داشته باشید که شابک و فیپا، جزو مجوز و الزامات چاپ کتاب می باشند و کتابی که شابک نداشته باشد، عملا از هیچ ارزش و هویت بین المللی برخوردار نیست.

خدمات اخذ شابک کتاب خدمتی ویژه برای افرادی است که کتاب خود را به زبان فارسی یا انگلیسی آماده کرده اند یا در حال آماده سازی آن می باشند و مایل هستند پس از آماده سازی آن را توسط یکی از انتشارات مطرح و برتر داخلی یا خارجی منتشر نمایند. بنابراین می توانید چاپ کتاب خود را با اطمینان خاطر برای انجام مراحل چاپ به ما بسپارید.

شابک چیست
شابک چیست

شابک چیست و چه معنایی دارد

شابک یا شماره استاندارد بین‌ المللی کتاب (ISBN)، یک کد 10 یا 13 رقمی است که به کتاب های مختلف اختصاص داده میشه تا به وسیله این کد خیلی ساده تر بتوان یک کتاب به خصوص را پیدا کرد. ساده تر بگم، شابک مثل کد ملی عمل می کنه که شما در یک سامانه می توانید با زدن این کد، به کتاب مورد نظر خود برسید. کاربرد شابک بسیار گسترده است که مهم ترین آن ساده سازی جستجو برای یک کتاب خاص در سطح بین الملل می باشد.

نکته مهم: بد نیست بدانید که این مجوز چاپ کتاب در ایران از سال 1372 پا به عرصه گذاشته و کد 964 برای این مجوز چاپ کتاب ایران تعیین شده است. البته بدها شناسه 600 هم به ایران اختصاص یافت.

کاربردهای دریافت مجوز شابک برای نویسنده

شابک جزو مهم ترین قسمت ها و الزامات کتاب می باشد که کاربردهای مختلف دارد. به بیان دیگر، هر مجوزی که برای چاپ کتاب مورد بررسی قرار گرفته، مطمئنا کاربردی در صنعت کتاب داشته است که این مجوز چاپ کتاب هم از این قاعده مستثنا نیست. در ادامه به مهم ترین کاربردهای این مجوز چاپ کتاب اشاره می کنیم.

  • برای دریافت مجوز فیپا، نیاز به شابک کتاب دارید
  • داشتن این مجوز چاپ کتاب، باعث می شود تا کتاب شما دارای شناسنامه بوده و مورد اعتماد خواننده قرار بگیرد
  • اگر می خواهید کتاب شما در سطح بین المللی ثبت شود نیاز است که این مجوز چاپ کتاب را دریافت کنید
  • با داشتن این مجوز شما به راحتی می توانید موجودی کتاب در انبارها را جستجو کنید

کاربردهای دریافت مجوز شابک برای خواننده

همانطور که گفته شد، شابک مثل کد ملی فرد است که در یک سیستم یکپارچه ثبت شده. زمانی که شما دنبال یک کتاب هستید ولی اسم نویسنده یا انتشارات کتاب را نمی دانید، مطمئنا به کتاب های مختلفی با یک اسم یکسان برخواهید خورد؛ از این رو شما با استفاده از این مجوز چاپ کتاب یک کتاب می توانید به سادگی و بدون دردسر در یک سامانه تمام آنلاین به دنبال کتاب مذکور باشید.

نکته مهم: کد شابک برای هر کتاب یکتا و متفاوت می باشد و ارقام این مجوز چاپ کتاب با صورت تصادفی تعیین نمی شود؛ بلکه طبق یک الگوریتم خاص که در طول مقاله به آن اشاره می کنیم، ثبت می شود.

نحوه دریافت مجوز شابک برای چاپ

هر کتابی برای اینکه به چاپ برسد نیاز دارد تا مجوز چاپ کتاب دریافت نماید. از این رو برای دریافت این مجوز چاپ کتاب باید اقداماتی انجام شود. برای اینکار شما نیاز دارید وارد وب سایت اینترنتی شابک شده و درخواست خود را ثبت کنید. البته بد نیست بدانید که فرآیند چاپ کتاب باید حتما توسط ناشر انجام شود نه شما.

دلیل دریافت چند شابک توسط منتشرکنندگان چیست؟

یکی از سوالاتی که همواره مطرح است این که چرا بعضی از ناشران، چند شابک تهیه می کنند؟ خیلی ساده بگم که ناشران قانونی معمولا چند مجوز چاپ کتاب را تهیه می کنند؛ زیرا با این کار می توانند قبل از چاپ کتاب، شماره را برای کتاب جدید خود اختصاص دهند و دیگر نیازی ندارند تا برای هر کتاب فرآیند اخذ این مجوز چاپ کتاب را انجام دهند.

شابک از چه قسمت هایی تشکیل شده؟
شابک از چه قسمت هایی تشکیل شده؟

شابک از چه قسمت هایی تشکیل شده؟

همانطور که گفته شد، شابک یک کد تصادفی نیست که به صورت راندم به هر کتاب تعلق بگیرد و از بخش های مختلفی تشکیل شده. همانطور که گفته شد، این مجوز چاپ کتاب شباهت زیادی به کد ملی و کد دانشجویی دارد. فارغ از موضوعات گفته شده، کد شابک شامل قسمت های زیرا است.

  1. پیشوند

این بخش که یک عدد 3 رقمی است، اول شابک های 13 رقمی قرار دارد و برای نشان دادن این بخش فقط می توان از عدد 978 یا 979 استفاده نمود. به وسیله این بخش، می توان شابک های 10 رقمی را هم به 13 رقمی تبدیل کرد.

  1. گروه ثبت نام

این بخش که یک عدد 3 الی 5 رقمی است؛ نشان دهند موقعیت جغرافیایی، زبانی و کشور چاپ کننده کتاب است.

  1. ثبت کننده

در این بخش به وسیله یک عدد که می تواند حداکثر 7 رقم باشد، ناشر یا اثر مشخص می شود. دقت داشته باشید که مجموعه این اعداد نمی تواند بیشتر از 10 یا 13 باشد.

  1. انتشار

در این بخش شماره نسخه یا قالب کتاب نمایش داده می شود که حداکثر می توان تا 6 رقم نیز این بخش را نوشت.

  1. کنترل

بخش آخر این مجوز کتاب که یک عدد تک رقمی است که به یک فرمول خاص محاسبه می شود. عدد کنترل شابک 13 رقمی و عدد کنترل این مجوز چاپ کتاب 10 رقمی، زمانی که این مجوز کتاب 10 رقمی تبدیل به این مجوز کتاب 13 رقمی شود، نیز باید دوباره محاسبه و برای این مجوز کتاب 13 رقمی نوشته شود.

چرا بعضی از شابک ها به X ختم می شوند؟

همانطور که گفته شد، عدد کنترل نمی تواند بیشتر از یک رقم باشد، ولی در بعضی از شرایط با محاسبه به وسیله یک روش خاص، این عدد به 10 می رسد که به این ترتیب آن را با X نمایش می دهند. این عدد X از زبان رومی بهره گرفته شده.

تفاوت شابک و بارکد در چیست؟
تفاوت شابک و بارکد در چیست؟

تفاوت شابک و بارکد در چیست؟

اگر برای شما هم سوال است که چه تفاوتی بین شابک و بارکد است، باید گفت که این مجوز چاپ کتاب یک عدد 10 یا 13 رقمی است که مشخص بوده و برای بدست آوردن آن نیازی به اسکن کردن وجود ندارد؛ ولی بار کد مجموعه‌ای از خطوط حاوی اطلاعات است که اطلاعات آن به وسیله اسکن استخراج می شود.

نحوه تعیین شابک کتاب

شابک کتاب را هر سازمان یا انتشاراتی، نمی تواند انجام دهد و وظیفه تعیین این مجوز چاپ کتاب فقط توسط نماینده رسمی نماینده این مجوز چاپ کتاب کشور یا در منطقه چاپ کتاب قابل انجام است. برای تعیین شماره این مجوز چاپ کتاب از محلی که کتاب در آن چاپ شده است استفاده می شود نه زبان کتاب.

گرفتن شابک ISBN چقدر هزینه دارد؟

فرقی نمی کند که این مجوز چاپ کتاب توسط یک سازمان دولتی ارائه شود یا بخش خصوصی، به هر حال شما باید هزینه این مجوز چاپ کتاب را پرداخت نماید. هزینه این مجوز  کتاب در ایران معمولا 25 تا 35 هزار تومان است که البته این هزینه در بازه های زمانی مختلف دستخوش تغییرات می شود. بد نیست بدانید که فقط در بعضی از کشور ها مثل آمریکا، بخش خصوصی می تواند این مجوز صادر کند.

چقدر طول می کشه تا این مجوز چاپ کتاب صادر بشه؟

فرآیند اخذ این مجوز بسیار سریع اتفاق می افتد و لازم نیست که شما روزها معطل دریافت شماره استاندارد بین ‌المللی کتاب (International Standard Book Number) شوید. با توجه به موضوعات گفته شده، معمولا 1 ساعت زمان می برد تا کد این مجوز شما صادر شود.

معمولا چه کسی درخواست شابک ارائه می کند؟

شاید برای شما هم سوال باشد که چه کسی واجد شرایط استفاده از شابک ISBN است؟ به طور کلی، برای درخواست این مجوز چاپ کتاب، فقط ناشر می تواند اقدام کند که حالا این ناشر می تواند هر شخص، شرکت یا سازمانی باشد که برای اولین بار اقدام به چاپ کتاب می کند. با توجه به این که شما نمی توانید به تنهایی اقدام به چاپ کتاب کنید، بهترین گزینه استفاده از خدمات چاپ کتاب موسسه سفیر است که با کمترین هزینه ممکن کتاب شما را چاپ می کند.

تبدیل شابک 10 رقمی به 13 شابک رقمی

همانطور که گفته شد، این مجوز چاپ کتاب یا یک عدد 10 رقمی است یا یک عدد 13 رقمی؛ حالا این است که آیا می توان این مجوز چاپ کتاب 10 رقمی به مجوز چاپ کتاب 13 رقمی تبدیل کرد و اگر می شود چگونه؟ بله می توان شابک های 10 رقمی را به 13 رقمی تبدیل نمود و برای این کار کافی که در ابتدای این مجوز چاپ کتاب ، عدد 978 یا 979 را اضافه و سپس عدد آخر که مربوط به کنترل این مجوز چاپ کتاب است را دوباره محاسبه نمود.

شابم چیست و چه کاربردی دارد

شابم هم مثل شابک است با این تفاوت که شابم برای زمینه موسیقی استفاده می شود. ساده تر بگم شابم معادل شابک در زمینه موسیقی است که مخفف شماره استاندارد بین‌المللی موسیقی می باشد. کاربرد این سیستم مثل شابک است و با توجه به استاندارد شابک هم پیاده سازی شده است.

تبدیل شابک به بارکد

برای تبدیل شابک به بارکد، کار سختی در پیش ندارید و باید وارد سایت شابک شوید و در منوی اصلی به دنبال قسمت تبدیل شابک به بارکد باشید. بعد از این مرحله، با وارد کردن کد شابک در فرم سایت شابک و همین طور مشخص کردن اندازه قطع کتاب، می توانید خیلی ساده بارکد خود را دریافت کنید. به علاوه در این سایت، می توانید اقدام به استعلام شابک کتاب و تبدیل شابک 10 رقمی به شابک 13 رقمی هم دسترسی داشته باشید.

زمان و هزینه اخذ شابک کتاب:

نوع انتشارات زمان اخذ مجوز زمان چاپ هزینه
فیزیکی و دیجیتال ۲ تا ۴ هفته 1 هفته استعلام فوری هزینه اخذ مجوز و چاپ کتاب

مراحل چاپ کتاب

مراحل اخذ مجوز و چاپ کتاب
مراحل اخذ مجوز و چاپ کتاب

خدمات مرتبط

  • حروفچینی کتاب، ویرایش، ویراستاری و بازنویسی  شده بر اساس الگوی ژورنال مورد‌نظر
  • ویرایش، ویراستاری و بازنویسی  کتاب استخراج شده از پایان نامه
  • ویرایش، ویراستاری و بازنویسی نیتیو کتاب پس از ویرایش، ویراستاری و بازنویسی
  • ویرایش، ویراستاری و بازنویسی کتاب ویرایش، ویراستاری و بازنویسی  شده در صورت نیاز به ویرایش مجدد
  • ویرایش، ویراستاری و بازنویسی محتوایی کتاب پس از ویرایش، ویراستاری و بازنویسی
  • بازنویسی کتاب ویرایش، ویراستاری و بازنویسی  شده
  • ارتقاء و به روز رسانی کتاب پس از ویرایش، ویراستاری و بازنویسی
  • تایپ، حروف چینی و صفحه آرایی کتاب پس از ویرایش، ویراستاری و بازنویسی  جهت ارسال به نشریه
  • ثبت کتاب پس از ویرایش، ویراستاری و بازنویسی  در نشریه مورد نظر
  • کاهش یا افزایش حجم کتاب بر اساس استاندارد نشریه هدف پس از ویرایش، ویراستاری و بازنویسی
  • تبدیل کتاب ویرایش، ویراستاری و بازنویسی  شده به PowerPoint
 وجه تمایز مؤسسه‌ی علمی پژوهشی سفیر با سایر موسسات
  • نگارش، تالیف و تهیه مقالات توسط کارشناسان و متخصصین همان رشته انجام می شود.
  • ویرایش، ویراستاری و بازنویسی و ویراستاری و بازنویسی مقالات تمامی رشته ها توسط کارشناسان متخصص و Native انجام می شود.
  • برای تمامی خدمات موسسه گزارش عدم سرقت علمی (Plagiarism Report) به صورت رایگان ارائه می شود.
  • حد الامکان از رفرنس های بروز و معتبر همان ژورنال که قرار است کتاب در آن چاپ شود استفاده می شود.
  • در زمان نگارش، ویرایش یا ویرایش، ویراستاری و بازنویسی تمامی مقالات از اصطلاحات علمی و تخصصی استاندارد استفاده می شود.
  • تمامی سفارشات در بالاترین کیفیت و در موعد مقرر تحویل می گردند.
  • نام و مشخصات جلات قبل از سابمیت کتاب به منظور اخذ پذیرش و چاپ جهت بررسی، اعتبارسنجی و تاییدیه دانشگاه در اختیار مشتریان گرامی قرار می گیرد.
  • برای چندین سفارش به صورت همزمان تخفیفات بسیار ویژه لحاظ خواهد شد.
 تضمین خدمات:

کلیه خدمات مؤسسه‌ی علمی پژوهشی سفیر توسط این دپارتمان دارای گارانتی بوده و اخذ مجوز شابک کتاب تا کسب نتیجه یا ارسال به مجلات جایگزین در صورت لزوم به صورت رایگان انجام می گردد.

نکته بسیار مهم:  لطفا در وارد کردن صحیح آدرس ایمیل خود بسیار دقت نمایید. به محض ارسال سفارش، یک ایمیل تائید به آدرس ایمیل شما ارسال خواهد شد که نشانه دریافت سفارش شما توسط موسسه است. در صورتی که این ایمیل را دریافت نکردید، به احتمال بسیار زیاد، آدرس ایمیل خود را به اشتباه وارد نموده اید.

رشته های مرتبط

کتاب علوم تربیتی گرایش برنامه ریزی آموزشی
نشر کتاب علوم تربیتی گرایش مدیریت آموزشی
نشر کتاب در رشته فلسفه و الهیات
نشر کتاب در رشته علوم حدیث
نشر کتاب در رشته علوم سیاسی
نشر کتاب مهندسی عمران شاخه هیدرولیک
نشر کتاب عمران گرایش ژئوتکنیک
نشر کتاب مهندسی برق گرایش مخابرات
نشر کتاب مهندسی برق پزشکی

جمع بندی

شابک یکی از ملزومات چاپ کتاب است که دریافت آن توسط ناشر در حدود 1 ساعت زمان می برد. شابک یک عدد 10 یا 13 رقمی است که مشخص کننده اصالت کتاب شما می باشد. البته تنها هدف کد شابک، تعیین اصالت کتاب ها نمی باشد و از شابک در راستای اهداف مختلفی استفاده می شود. بد نیست بدانید که شابک با بارکد یا حق کپی رایت بسیار متفاوت است.

تالیف پایان نامه
ویرایش، ویراستاری و بازنویسی کتاب

7 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • مصطفی ماندگار
    2023-11-17 15:57

    شناسایی کتاب با ISBN کتاب برای من فراهم نیست

    پاسخ
  • مصطفی ماندگار
    2023-11-17 15:55

    سلام
    متاسفانه با جستجوی ISBN ،کتاب من به انگلیسی قابل شناسایی و مشاهده نیست.در صورت امکان راهنمایی بفرمایید

    پاسخ
  • با سلام
    من مولف هستم و به تازگی کتاب سومم را به اتمام رساندم سوالم این است آیا خودم میتوانم برای گرفتن شابک و فیبر و مجوز چاپ اقدام کنم یا حتما باید از طریق ناشران اقدام کنم ؟

    پاسخ
    • مدیر سایت
      2022-08-21 16:49

      سلام
      برای گرفتن شابک و فیبر و مجوز چاپ فقط باید از طریق ناشران اقدام نمایید.

      پاسخ
  • جمیله طغانی
    2022-07-02 12:52

    سلام شابک کتاب خلاصه شده به زبان انگلیسی می خوام بگیرم ،چکار کنم؟

    پاسخ
    • مدیر سایت
      2022-08-21 17:01

      سلام
      جهت مشاوره پیرامون اخذ شابک کتاب خلاصه شده به زبان انگلیسی لطفا واتاپ پیام دهید. 09199777946

      پاسخ
  • ام السلمه
    2022-05-21 21:06

    سلام برای چاپ فلش کارت میخوام شابک بگیرم چکار کنم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.