اخذ مجوز ارشاد کتاب

خانه » کتاب » اخذ مجوز ارشاد کتاب

دریافت مجوز ارشاد کتاب از برای چاپ کتاب، بعد از دریافت مجوز های شابک و فیپا، به عنوان آخرین مرحله دریافت مجوز تلقی می شود که ممکن است در این مرحله نیاز به تغییرات در ساختار و متون کتاب وجود داشته باشد. با توجه به این که هدف از دریافت مجوز چاپ کتاب از اداره ارشاد، تعیین محتوای کتاب می باشد، پس قاعدتا دریافت این مجوز کمی زمان بر است که در ادامه مقاله به طور کامل به این موضوعات می پردازیم.

دریافت مجوز کتاب از ارشاد

دریافت مجوز کتاب از ارشاد، یکی از الزامات برای چاپ کتاب است و تا زمانی که این مجوز را از ارشاد دریافت نکنید، نمی توانید به صورت قانونی کتاب خود را به چاپ برسانید. با توجه به مدارک لازم برای دریافت مجوز چاپ کتاب که در ادامه توضیح داده می شود، شما در ابتدا باید شابک و فیپا دریافت کنید و سپس به سراغ اخذ مجوز کتاب از سازمان ارشاد بروید.

لزوم مجوز ارشاد برای چاپ کتاب
لزوم مجوز ارشاد برای چاپ کتاب

چرا مجوز ارشاد جزو ملزومات چاپ کتاب است؟

سخت ترین مرحله برای دریافت مجوز چاپ، اخذ مجوز کتاب از ارشاد است؛ زیرا این سازمان باید محتوای کتاب را با توجه به معیارهایی که دارد بررسی و تایید کند. در صورتی که محتوای کتاب از سمت ارشاد تایید نگردد باید به فکر اصلاح بخش های مشکل دار که توسط ارشاد تعیین می شود، بود.

با توجه به این موضوع باید بدانید که اگر می خواهید کتابی مناسب با توجه به فرهنگ سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، مذهبی و مواردی از این قبیل نشر دهید، قبل از هر چیزی باید با توجه به استاندارد های سازمان ارشاد، این کتاب را تدوین و آماده کنید، زیرا در غیر این صورت مجوز چاپ به شما داده نمی شود.

اگر مجوز چاپ کتاب دریافت نکنیم چه اتفاقی می افتد؟

همانطور که قبل تر گفته شد، دریافت و اخذ مجوز کتاب از ارشاد، امری ضروری بوده و در صورتی که این مجوز را دریافت نکنید، نمی توانید کتاب خود را به چاپ برسانید و این یعنی از بین رفتن تمام زحمات شما. به علاوه در صورتی که بدون مجوز کتاب خود را به چاپ برسانید، تمام عواقب موضوع اعم از سرقت ادبی به عهده خودتان بوده و هیچ پیگیری برای شما انجام نمی شود.

مدارک لازم برای دریافت مجوز کتاب از سازمان ارشاد

با توجه به این که مراحل دریافت مجوز کتاب از ارشاد، توسط انتشارات انجام می شود، شما باید اطلاعات و مدارک شخصی خود را با انتشارات ارائه کنید تا در کنار سایر مجوز و مدارک که توسط خود انتشارات اخذ می شود، مراحل دریافت مجوز کتاب پیش برود. با توجه به موارد گفته شده، از مهم ترین مدارک لازم برای دریافت مجوز کتاب از ارشاد، می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • دریافت شابک یا همان شماره انتشار بین المللی کتاب
  • ارائه فیپا یا همان جدول فهرست نویسی پیش از انتشار
  • ارائه شناسنامه کتاب
  • ارائه متن کامل کتاب در غالب PDF
  • ارائه دو نسخه چاپ و صحافی شده از کتاب جهت اعلام وصول
  • افرادی که ناشر مولف هستند، باید رونوشت کارت ملی و معرفی نامه از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مربوطه را به همراه کاربرگ مجوز پیش از چاپ ارائه کنند.

نکته مهم: منظور از افرادی که ناشر مولف هستید، اشاره به افرادی دارد که بدون واسطه انتشارات یا ناشر به خصوصی، اقدام به دریافت مجوز و چاپ کتاب می کنند.

هزینه مجوز ارشاد
هزینه مجوز ارشاد

هزینه لازم برای دریافت مجوز ارشاد

همانطور که گفته شد، در اکثر موارد این ناشر است که اقدام به دریافت مجوز های چاپ کتاب می کند، مگر در مواردی که فرد ناشر مولف باشد. با توجه به این موضوع، هزینه کلی دریافت مجوزهای سه گانه کتاب حدود 500 الی 600 هزار تومان می باشد. البته هزینه دقیق را باید با خود انتشارات هماهنگ کنید که اگر از خدمات موسسه علمی پژوهشی سفیر استفاده کنید، می توانید با بهترین قیمت و تخفیف ویژه تمام مجوز های چاپ کتاب را در کمترین زمان ممکن دریافت کنید.

دریافت سریع مجوز کتاب امکان پذیر است؟

دقت داشته باشید که دریافت مجوز از ارشاد، زمان بر بوده و هیچ انتشاراتی نمی تواند سریع تر از زمان مقرر به شما مجوز های چاپ کتاب ارائه کند؛ ولی در صورتی که از خدمات موسسه علمی پژوهشی سفیر استفاده کنید؛ تمام مراحل دریافت مجوز کتاب به سرعت و سر زمان مقرر انجام می شود تا مجوز های چاپ کتاب شما با سرعت بیشتری آماده شود.

نکته مهم: زمانی که برای دریافت مجوز سپری می شود در دست انتشاراتی خاصی نیست و طبق یک قاعده مشخص تعیین می شود که با توجه به این موضوع، هیچ انتشاراتی نمی تواند زودتر از زمان مقرر به شما مجوز ارائه کند، پس به تبلیغات دریافت مجوز کتاب در چند روز را اصلا باور نکنید.

زمان لازم برای دریافت مجوز اداره ارشاد

معمولا زمان لازم برای دریافت مجوز چاپ کتاب از اداره ارشاد طولانی است. این مدت بین 2 تا 10 ماه متغییر است و بستگی به نوع کتاب دارد؛ مثلا کتاب های شعر بین 60 تا 90 روز، کتاب های با موضوع علوم انسانی و فرهنگی بین 30 الی 120 روز زمان نیاز است. کتاب های علمی و درسی و دانشگاهی کمتر از 30 روز زمان لازم است تا ارشاد اجازه چاپ را صادر نمایید.

چه کسی مجوز ارشاد برای کتاب دریافت می کنه؟
چه کسی مجوز ارشاد برای کتاب دریافت می کنه؟

چه کسی مجوز چاپ کتاب را دریافت می کند؟

در طول مقاله نیز بارها ذکر شد که دریافت مجوز کتاب از ارشاد، توسط ناشر انجام می شود، زیرا مجوز های کتاب باید به صورت پیوسته دریافت شوند و شابک فقط به کسی یا سازمانی که می خواهد کتاب را برای بار او چاپ کند ارائه می شود. با توجه به این موضوع، می توان گفت که در 99 درصد موارد مجوز چاپ کتاب توسط ناشر و در 1 درصد توسط ناشر مولف دریافت می شود.

بعد از دریافت مجوز ارشاد، می توان محتوای کتاب را تغییر داد؟

خیر: ارشاد بعد از بررسی محتوایی، اگر هیچ مغایرتی در کتاب مشاهده ننماید اجازه چاپ را می دهد. وقتی که کتاب مجوز را دریافت نمود به هیچ عنوان نمی تواند در محتوای کتاب و یا جلد آن تغییراتی ایجاد کند. چرا که مجوز دریافتی باطل می شود. دقت داشته باشید که بعد از باطل شدن مجوز، شما باید تمام مراحل دریافت مجوز را دوباره سپری کنید که این موضوع نیز زمان بر خواهد بود.

جمع بندی

برای چاپ کتاب، نیاز به مجوز هایی است که به ترتیب شابک، فیپا و مجوز ارشاد می باشند. دریافت دو مجوز اول کار بسیار زمان بری نیست ولی دریافت مجوز ارشاد با توجه به این که با محتوای کتاب سر و کار دارد، کار زمان بری بوده و هر چقدر حساسیت موضوع کتاب بیشتر باشد، این زمان نیز افزایش پیدا می کند. هزینه دریافت مجوز چاپ کتاب، معمولا بین 500 تا 600 هزار تومان می باشد، به شرطی که از سمت ناشر درخواست انجام شده باشد. به افرادی که بدون واسطه ناشر اقدام به دریافت مجوز می کنند، نیز ناشر مولف گفته می شود.

نگارش مقاله isi تضمینی و فوری
ثبت کتاب در خانه کتاب

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • هانیه
    2023-07-26 13:12

    برای ثبت کتابم که چاپ شده چه کاری باید انجام بدم

    پاسخ
    • مدیر سایت
      2023-08-17 17:31

      سلام وقت بخیر
      در خصوص ثبت کتاب چاپ شده لطفا واتساپ یا تلگرام پیام دهید. 09199777946

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.